Intervju med to av våre elevmentorer

ELEVMENTORER: Ivan Jessen og Andrea Jentoft. Kvaløya videregående skole Vi møter elevmentorene Ivan og Andrea på skolen. De er som alltid smilende, hyggelige og imøtekommende.

Aller først: Hva er en elevmentor og hva gjør en elevmentor?

- En elevmentor er en elev som er til stede for elevene på skolen og som skal bidra til at vi har et godt skolemiljø, sier Ivan.

- Elevmentorene er med på å gjøre den nye skolehverdagen lettere for de nye elevene. Mentorene tar imot de nye elevene og bidrar til å skape et godt klassemiljø og gode relasjoner i den nye klassen, forteller Andrea.

Men hvem kan bli elevmentor? Trenger man å kunne noe spesielt?

- Alle kan bli elevmentor, sier Ivan som også legger til at man bør være engasjert i oppgaven.

- Man ''må'' være en god venn og et godt forbilde, skape tillit og være god til å etablere kontakt, forteller Andrea.

Hvorfor ville dere bli mentorer?

- Jeg ville bli elevmentor for å være med på å gjøre en forskjell i skolehverdagen til de andre elevene, forteller Ivan.

- Jeg ville hjelpe med å skape et godt klassemiljø og at de nye skulle få en fin start på skolegangen, sier Andrea.

Hva kan elevmentorer gjøre for å skape et enda bedre skolemiljø?

- Være med inn i klassene å bidra enkeltvis i dem eller arrangere felles aktiviteter for hele skolen, forteller Ivan og Andrea legger til:

- Snakke med elevene, være der hvis noen vil snakke eller å bare være der for dem.

Hva har vært bra med å være mentor?

- Det har vært lærerikt, man blir bedre kjent med seg selv og andre, sier Ivan.

- Bli kjent med mentorklassen og hjelpe med å skape et godt klassemiljø, forteller Andrea.

Onsdag 9. juni skal det være bordtennisturnering på skolen: Hva er planen der og hvem kan delta?

- Alle kan delta, sier begge og Ivan legger til:

- Det blir premie til første-, andre- og tredjeplass. Det kommer mer informasjon om turneringen og hvordan man melder seg på.